diumenge, 23 de desembre del 2012

Poema de Nadal a la Sagrada Família





Poema de Nadal a la Sagrada Família
de Josep Maria de Sagarra


23 de desembre de 2012



Enguany hem viscut el Poema de Nadal de Josep Maria de Sagarra davant la Sagrada Família. Hi havia un espectacle de llum i so. El so eren mostres del Poema de Nadal dits amb la veu ferma i profunda d'en Lluís Soler i d'una dona a qui no li he reconegut la veu. Només eren els versos més coneguts, els més emblemàtics. Però allà, drets davant la majestuosa i excepcional obra de Gaudí, sentint el poema de Sagarra, voltats de gent de totes les edats, amb llums il·luminant cada text que llegien i amb música de nadales... no sé, tot plegat és per a mi com una gran i especial pregària de Nadal, dedicada aquest any al amic Josep Maria i a la Maite que ho estan passant tan malament però que et reben sempre amb el somriure als llavis.
Cada any intentem anar a una audició del poema. Si no el trobem o no podem jo me'l llegeixo, com quan ho feia amb els nens petits, asseguda vora el foc, amb música de nadales de fons... i veus i crits de nanos!
Potser els versos que, com a mínim aquest any, em toquen més al cor són els que us poso aquí perquè us el llegiu a poc a poc i us entri una mica de la pau i l'amor del Nadal.


Què li darem al Noi de la Mare,
que li darem que li sàpiga bo?...
... Quina dona del meu país,
amb un aire amorós i enyoradís,
vestida de sarja i esclop,
però amb una veu molt clara.
va cantar per primer cop, 
la cançó del Noi de la Mare?
... I mentre deia les dolces paraules,
la cançó anava escampant-se pel món.
... Totes les dones amb fills a la falda,
totes les dones la saben de cor!
Quan ve Nadal, la cançó del miracle
fa que tremoli l'esquena dels llops.
Fins els qui cremen i roben i maten,
si de menuts l'han sentida algun cop,
la volen dir i se'ls encalla la llengua,
la volen dir i els escanya la por!

Potser m'agrada tant perquè a més de cantar-la sempre als meus fills l'he cantada i l'estic cantant als meus nou néts... Només sentir-la ja saben que els porto al llit...