dimecres, 1 de març del 2017

Jane Eyre


Jane Eyre
de Charlotte Brontë

Círculo de Lectores


Març 2017


L'havia llegit de molt joveneta. I ara hem agafat entrades per anar a veure aquesta obra amb la Berta, la nostra néta gran. I tot i que recordava la història he volgut rellegir-la per reviure els detalls. 
Suposo que l'obra de teatre serà força diferent però jo podré abans explicar-li a la Berta de què va l'obra.
Jane Eyre queda orfe de molt petita i el seu oncle se l'endú a casa seva. Allà la madrastra li farà la vida impossible, sobretot quan l'oncle mor. I la Jane acaba en una escola on recullen nenes sense pares i sense diners. L'escola Lowod és molt dura, molt. Però sempre trobes alguna persona que t'ajuda a superar les pitjors experiències. 
Passa allà vuit anys, sist com a alumne i dos com a professora. I un dia decideix que ja és hora de fer la seva vida i posa un anunci al diari oferint-se per fer d'institutriu. I així és com arriba a Thornfield i coneix a la senyora Fairfax, a la Adelita i al senyor Rochester. 
I comença la seva nova vida, plena de noves experiències i coses que no entén... Només té 18 anys... Però sempre demostra un caràcter fort i decidit, potser fruit de la necessitat d'enfrontar-se al dia a dia, segura d'ella mateixa i del que pot i ha de fer i el que no. 
Llegir ara aquest llibre és tornar a una època que jo, amb la meva edat, puc situar-m'hi, tot i veient que és d'una altra època, però que una nena de 15 anys d'ara el podrà llegir i seguir si té una afecció extraordinària a la lectura. Si no és així el deixarà a les dues pàgines. Per això ens ha semblat que portar-la a veure l'obra al teatre serà una manera de saber qui era Jane Eyre i la seva autora i copsar una mica la vida de les dones a finals del segle XIX. 
Sembla que al regne Unit és lectura obligatòria a les escoles. Però aquí també ho és, crec, Tirant lo Blanc...
Llegir-lo m'ha servit per adonar-me, una vegada més, com m'agradava llegir des de petita, des de molt joveneta, i com llegia tot el que aconseguia que m'arribés a les mans.